Popis služby
Služba Knížka do lavice spočívá v půjčování souborů knih pro jednotlivé třídy základních škol, určených pro práci v hodinách českého jazyka. Souborem se rozumí 30 exemplářů jednoho titulu. Vyučujícím jsou zároveň k dispozici také pedagogy zpracované pracovní a metodické listy (Almanach pracovních listů ke stažení).
Pořízení souborů knih bylo podpořeno dotačním programem MAP – Místní akční plán rozvoje vzdělávání, který zaměřený na spolupráci aktérů vzdělávání na území obce s rozšířenou působností (ORP) Zlín, stanovuje priority a pomáhá k dosažení cílů vzdělávací politiky. Je zaměřen na kvalitní předškolní, základní a volnočasové vzdělávání, které má poskytnout rovné příležitosti a maximální rozvoj všem dětem. Jeho realizátorem je Statutární město Zlín, partnerem je Regionální rozvojová agentura Východní Moravy.
Půjčování souborů zajišťuje Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně.
Kontakt pro registraci školy, objednání, půjčení a vrácení souborů: oddělení pro děti v ústřední knihovně, tel. 573 032 403, e-mail: detske [at] kfbz.cz.
Pravidla půjčování
- Knihy se půjčují na základě registrace školy v knihovně, jakožto uživatele – právnické osoby.
- Výpůjční lhůta souboru je 1 měsíc.
- Soubory se půjčují dle pořadí objednání.
- Půjčení a vrácení knih zajišťuje škola.
- Knihy jsou určeny pouze pro práci ve škole, nepůjčují se žákům domů.
- Případné ztráty nebo poškození knih hradí škola.
Rezervační kalendář titulů
Nabízené knihy
Pavel Šrut: Veliký tůdle
Doporučeno pro 2. – 5. ročník |
|
Hravé básničky plné fantazie a slovního humoru najdou své čtenáře nejen mezi dětmi. Knížku vhodně doplňují ilustrace Galiny Miklínové. • Zajímavě graficky řešená knížka veselých až nonsensových básniček o různých lidech, divech, zvířatech a Řecku.
|
|
Martina Drijverová: Domov pro Marťany
Doporučeno pro 3. – 5. ročník |
|
Vyprávění o jednom školním roce desetileté dívky, která je šťastná v kruhu své rodiny i přesto, že její mladší bratr je nevyléčitelně nemocný. Na počátku příběhu se rodina stěhuje do vlastního domku a hrdinka prožívá všechny problémy života v novém prostředí. Snaží se najít kamarádku a po počátečním zklamání se zdá, že se jí to podařilo. Autorka akcentuje pozitivní přístup k životu u všech členů rodiny, jejich vzájemnou lásku a pochopení.
|
|
David Walliams: Babička drsňačka
Doporučeno pro 3. – 5. ročník |
|
Veselý příběh o jedenáctiletém Benovi a jeho babičce, která není vůbec tak nudná, jak si Ben myslí. Pro děti kolem deseti let.Každý pátek si Benovi rodiče chtějí udělat večer jen pro sebe - milují společenský tanec. Ne, že by sami tančili, ale zbožňují taneční pořad Tance s hvězdami. Proto odvážejí každý pátek Bena k babičce, staré paní, která nade vše zbožňuje kapustová jídla. Podle Bena je babička nudná stařena, která zapáchá kapustou, nutí ho jíst kapustu a hrát scrabble. Všechno se ale změní, když jednou náhodou odhalí babiččino tajemství, které se skrývá v plechovce od sušenek. Bláznivé dobrodružství začíná. Humorný příběh doplňují veselé ilustrace T. Rosse.
|
|
Jo Nesbø: Doktor Proktor a vana času
Doporučeno pro 3. – 5. ročník |
|
Pokračování příběhu a nové dobrodružství bláznivého profesora a jeho dvou malých kamarádů. Doktor Proktor se vydává do Paříže, aby znovu našel svou dávnou lásku, Julietu Margarínovou. V poštovní schránce Lízy Pedersenové v Dělové ulici se jednoho dne objeví zvláštní pohlednice. Je od doktora Proktora. Líze a Bulíkovi se nakonec podaří vzkaz rozluštit a zjišťují, že doktor Proktor se bez jejich pomoci nemůže dostat nazpět z minulosti. Proč je ale jeho zpráva šifrovaná? Hrozí mu nějaké nebezpečí? Doktorovi věrní přátelé se brzy ocitají v Paříži, kde potkávají Julietu. Tyto bývalé hrdličky se musely před téměř čtyřiceti lety rozdělit za velmi dramatických okolností a doktor Proktor nyní vyrazil za pomoci svého starého vynálezu, vany času, do minulosti, aby změnil chod tehdejších událostí. Nepodařilo mu však vrátit do přítomnosti a jediné, co vyplavalo z vany, u které na něj Julieta čekala, byla pohlednice adresovaná Líze. Nezbývá tedy nic jiného, než aby Líza s Bulíkem podnikli svou životní koupel a vyrazili do minulosti na pomoc doktoru Proktorovi.
|
|
Iva Procházková: Myši patří do nebe
Doporučeno pro 4. – 6. ročník |
|
Vyprávění o tom, jaké to je, když se myška dostane do zvířecího nebe.Na útěku před lišákem Bělobřichem zakopne Šupito o pivní zátku a zřítí se do propasti. Poté se v doprovodu dvou již mrtvých myších přátel dostane do nebe. Šupito moc nechápe, co se s ní stalo, nerozumí tomu, jak to v nebi chodí. Seznámí se s krokodýlem, setká se se svým kamarádem slepýšem a pak nečekaně narazí na samotného Bělobřicha. Je možné, aby se z nepřátel na život a na smrt stali v nebi kamarádi?
|
|
Roald Dahl: Danny, mistr světa
Doporučeno pro 4. – 6. ročník |
|
Pytláctví je především úžasný a vzrušující sport! Danny má úžasného tatínka, který mu vypráví kouzelné příběhy a srší fantastickými nápady jako prskavka jiskřičkami. Danny však odhalí strašlivé tajemství: tatínek je pytlák a hrozně rád loví bažanty! Díky promyšlené pytlácké fintě se oba brzy ocitnou uprostřed napínavého dobrodružství. Vymysleli spolu totiž neuvěřitelně odvážný a nebezpečný plán!
|
|
Labutí dům
Doporučeno pro 4. - 6. ročník |
|
Příběh se odehrává v Praze v období první republiky, přibližuje osudy trojice dětí a zároveň zachycuje tehdejší dobu plnou nadějí a snů.Píšou se 20. léta 20. století a Československem hýbe technický pokrok. Automobilismus, filmový průmysl i módní salony jen kvetou a všude se vznáší naděje a sny. Má je i trojice dětí, které svede osud dohromady: Rézi, která vypomáhá s úklidem v Labutím domě, miluje svět módy, její spolužačka Madla by ráda byla lékařkou a učeň Pavel se chce za každou cenu stát konstruktérem automobilů. Uskuteční své odvážné plány, i když se jim do cesty staví různé překážky?
|
|
Veronika Válková: Egypt – v nitru pyramidy
Doporučeno pro 4. – 8. ročník |
|
Při sedmé cestě zanese atlas Báru až do doby kamenné, kdy Egyptu vládli faraóni a po obloze se ve své sluneční bárce proháněl bůh Ré. Určeno starším dětem.Za přistání po kolena v blátě a uprostřed podivného rákosí, slibuje Bára atlasu rozcupování na kousíčky. Brzy však na své úmysly zapomene, neboť bláto je jen drobná nepříjemnost oproti krokodýlí tlamě plné ostrých zubů. Před sežráním "tímto domácím mazlíčkem" jí zachrání život urostlý Maimose. Ten zavede Báru do chrámu bohyně Bastet. Jak se ukáže, tak bohyně má s Bárou své úmysly. Předá jí ve snu vzkaz, díky němuž jsou Bára, Maimose a jeho bratr vysláni hlavním knězem do Bílých zdí, aby varovali faraona před hrozícím nebezpečím.
|
|
Jiří Černý, Pavel Zátka, Zdeněk Adla: Obrázky z českých dějin a pověstí
Doporučeno pro 5. – 7. ročník |
|
Kreslené příběhy z českých dějin a pověsti doprovázejí medailónky význačných historických osobností, spisovatelů i vynálezců. Na staré české pověsti navazuje vyprávění o českých dějinách až do konce 19. stol. s upozorněním na vznik Československa.
|
|
Petra Soukupová: Klub divných dětí
Doporučeno pro 6. – 7. ročník |
|
Psychologicky laděný příběh čtyř odlišných dětí, jak věkem, tak svým postavením v kolektivu a ve společnosti. Mila, Petr, Katka a Franta jsou divní. Nebo si to o nich aspoň ostatní myslí.Kniha pojednává o čtyřech členech "klubu", z nichž každý má jiný hendikep. V očích druhých jsou divní, jiní, mimo očekávanou normalitu. Mila je hypersenzitivní snílek. Katka je boubelka stále začtená v knihách. Petr je strašpytel a vypadá mladší než spolužáci. Franta chodí o berlích, natáčí videa a bývá trochu zlomyslný. Náhoda je svede dohromady a společně, odmítaní ostatními "normálními" dětmi, se rozhodnou pro útěk do přírody. Román o společnosti, o vztazích mezi lidmi, o dětech odmala vedených k soutěživosti být nejlepšími a zároveň nevybočovat, ničím se neodlišovat.
|
|
Vojtěch Matocha: Prašina
Doporučeno pro 6. – 7. ročník |
|
Prašina je tajuplné místo, temný ostrov uprostřed zářící Prahy. Nikdo neví proč, ale na Prašině nefunguje elektřina. Lampy tu nesvítí, tramvaje nejezdí, rádio nehraje, mobil je bez signálu. A v téhle strašidelné čtvrti pátrá Jirka se svými kamarády Tondou a En po dávném tajemství, které by mohlo změnit svět. Jejich dobrodružství je o to nebezpečnější, že při tom musejí čelit partě všeho schopných dospělých chlapů, kteří mají stejný cíl.
|
|
Neil Gaiman: Koralina
Doporučeno pro 6. – 7. ročník |
|
Den poté, co se nastěhovali do nového domu, se Koralina vydala na průzkum. Zjistila, že dům má dvacet jedna oken a čtrnáct dveří. Třináct z nich se dá otevírat a zavírat. Čtrnácté jsou zamčené a za nimi je jen cihlová zeď - přesněji řečeno tam byla až do chvíle, kdy je Koralina jednoho dne otevřela a našla za nimi průchod do jiného bytu v jiném domě, který se tomu jejich podobá jako vejce vejci. Současně je ale úplně jiný: psi tady nejí nic jiného, než čokoládu, kočky umí mluvit a místo pravých ji tam přivítají jiní rodiče. Její jiná matka je navlas podobná té skutečné - až na to, že má pavoučí prsty a oči jako černé knoflíky - vaří jí samé dobroty, je na ni něžná a přemlouvá jí, aby u ní zůstala. Koralině se však stýská po pravých rodičích a chce se k nim vrátit - a tehdy se krásný sen změní ve skutečnou noční můru.
|
|
Ivona Březinová: Řvi potichu, brácho
Doporučeno pro 6. - 8. ročník |
|
Jeremiáš je jiný. Žije ve světě, který má svá přísná pravidla, ve světě, kde každý den v týdnu má jinou barvu a kde jsou krajíce chleba kulaté. Se světem, v němž žije maminka se sestrou, si příliš nerozumí, nevyzná se v něm. Ale nevadí mu to, má přece ten svůj. Ostatním sice občas připraví horkou chvilku, ale ani milující maminka, ani dvouvaječné dvojče na něj nedají dopustit. Hlavně aby jim Jeremyho nedali do ústavu, to by nepřežily. Ivona Březinová citlivě, ale s nezbytným nadhledem vypráví příběh autistického chlapce a jeho okolí, které se s jeho poruchou musí dennodenně vyrovnávat. Knížka s výtečnými ilustracemi Tomáše Kučerovského dětem ukazuje, že s poruchou autistického spektra se dá žít a že nakonec je ze všeho nejdůležitější jako vždycky láska a dostatek porozumění.
|
|
Morris Gleitzman: Kdysi
Doporučeno pro 6. - 8. ročník |
|
Vyprávění devítiletého židovského chlapce Felixe o životě v nacisty okupovaném Polsku a o holocaustu.Devítiletý Felix, syn polských židovských knihkupců, je více než tři roky ukryt v horském katolickém sirotčinci před nacisty. Když se stane svědkem pálení knih z místní knihovny, rozhodne se utéci a varovat své rodiče před nebezpečím. Cestou domů zažívá válečné hrůzy. Vnímá je však s dětskou naivitou a snahou vidět svět z té lepší stránky. Pomáhají mu i příběhy, které si vymýšlí a vypráví. Zachrání malou holčičkou Zeldu, jejíž rodina byla vyvražděna, a postupně stále jasněji poznává, co se v Polsku strašného děje. Jedná se o první díl čtyřdílné řady. Příběh je inspirován osudy polského židovského lékaře a spisovatele Janusze Korczaka, který pečoval za války o židovské děti a neopustil je ani na cestě do plynových komor.
|
|
Jostein Gaarder: Dívka s pomeranči
Doporučeno pro 7. ročník |
|
Svého otce poznává Georg až prostřednictvím dopisu, který dostane dlouho po jeho smrti. Láska a život jsou zde konfrontovány právě se smrtí.Patnáctiletý Georg ztratil svého otce už ve čtyřech letech. Nyní, na prahu jeho dospělosti se objeví dopis, který mu tatínek napsal napříč časem, do Georgovy budoucnosti. V dopise mu vypráví o své osudové a nádherné lásce k dívce s pomeranči, o zvláštních pravidlech života či o svém pocitu paralely života s pohádkou. Konfrontuje ho však především s propojeností života a smrti. Získáme-li život, zákonitě přijde i jeho konec. Na závěr mu předkládá k řešení těžkou otázku. Kdyby měl Georg na výběr a věděl, že jeho život bude pouze kratičkým zlomkem v běhu věků, že bude muset jednou opustit ty, které miluje a nádherný svět, zvolil by žití, nebo by se raději vzdal existence, aby nemusel pocítit toto bolestné poznání loučení a jistého konce.
|
|
Lois Lowryová: Dárce
Doporučeno pro 7. – 8. ročník |
|
Dvanáctiletý Jonas žije ve světě, v němž neexistují války, zločiny, strach ani bolest. Všechno je dokonale organizované, nikdo si kvůli ničemu nemusí dělat starosti, dokonce i povolání dostane každý přiděleno. Jonas se má stát „příjemcem paměti“, uctívaným strážcem vzpomínek. Podrobuje se výcviku, při němž mu dosavadní příjemce paměti předává to, co nikdo jiný nesmí vědět ani cítit – vzpomínky a zkušenosti předchozích generací, dozvídá se o bolesti a utrpení, ale i o kráse, lásce a přátelství a začíná chápat, že jeho společenství žije v dostatku a bezpečí za cenu totální absence citů a možnosti volby. A s tímhle vědomím, s poznáním těchto hodnot už nedokáže žít jako dřív.
|
|
Ransom Riggs: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti
Doporučeno pro 7. – 8. ročník |
|
Fantasy román o šestnáctiletém chlapci, který pátrá po historii tajemného sirotčince, jehož obyvatelé byli podivní a je možné, že stále ještě existují. Bizarní příběh, kde zvláštnost a podivnost hrají důležitou roli. Mladý Jacob ztratí za dramatických okolností svého dědečka. Tajemství spjaté s dědečkovým životem i smrtí odkazuje k sirotčinci slečny Peregrinové pro podivné děti, kde Jacobův dědeček strávil dětství. Jacob se tedy se svým otcem vydá na ostrov u Walesu, kde skutečně nalezne zmíněný sirotčinec. A zdá se, že jeho více než podivní obyvatelé jsou stále naživu. Stačí k nim jen nalézt tu správnou cestu.
|
|
John Boyne: Chlapec v pruhovaném pyžamu
Doporučeno pro 7. – 9. ročník |
|
Příběh devítiletého Bruna, syna velitele koncentračního tábora v Osvětimi, který se spřátelí s židovským chlapcem. Pro starší děti a mládež. Brunova rodina se zcela nečekaně stěhuje z krásného sídla v Berlíně do pochmurného domu v blízkosti koncentračního tábora, jehož velitelem se stává právě Brunův otec. Chlapec neví nic o strašlivém utrpení, které působí jeho národ milionům Evropanů. Neví, k jakým dramatům dochází za ostnatým drátem. Z okna svého pokoje vidí jen skupinky špinavých lidí, včetně dětí, v pruhovaných "pyžamech". Jednoho dne se u plotu setkává se Šmuelem, židovským klukem uvězněným v táboře. Kromě toho, že ve Šmuelovi získává nového kamaráda, je to pro něj i šance jak zjistit, co se za plotem vlastně děje. Kam až zavede Bruna jeho zvědavost?
|
|
Atticus: Pravda o zázracích
Doporučeno pro 8. – 9. ročník |
|
Třetí sbírka romantické poezie od bestsellerového autora a instagramového fenoménu Atticuse.Texty o hledání smyslu ve věcech, které nás obklopují, i v nás samých, texty o obyčejných radostech života, o lásce i bolestivých rozchodech. Atticus píše citlivě a úsporně, s vtipem, laskavostí a sobě vlastním půvabem. Svou minimalistickou poezií nám připomíná, že zázraky jsou všude kolem nás - stačí se jen správně dívat.
|
|
Neal Shusterman: Smrtka
Doporučeno pro 8. – 9. ročník |
|
Úvodní díl dystopické série ze světa, v němž se přirozenou cestou neumírá - a tak se musí umírat jinak.Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemocí, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak "smrtky". Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla - což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit "umění" brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít... Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.
|
|
Matthew Dicks: Paměti imaginárního kamaráda
Doporučeno pro 8. – 9. ročník |
|
Budo již šest let žije podivuhodný život imaginárního kamaráda. Jako trochu staršího kluka si ho vymyslel Max, nyní už osmiletý chlapec, který trpí Aspergerovým syndromem a má proto problémy s komunikací. Budo existuje pro Maxe, má ho bezvýhradně rád, dokonale mu rozumí, na rozdíl od Maxe však také rozumí i okolnímu světu a chápe zdroj jeho problémů, ale žije i svůj vlastní život a také se přátelí s jinými imaginárními kamarády jiných malých dětí. Vnímá proto důležitý fakt, že dokud je děti potřebují, imaginární kamarádi žijí, ale ve chvíli, kdy dítě povyroste a najde si živé kamarády, na toho imaginárního zapomíná a jeho existence tak neúprosně končí. Když je tak konfrontován se zmizením jedné z imaginárních kamarádek a smrtí jedné mladé ženy, vyvolává to v Budovi přirozený strach z vlastní konečnosti, ze smrti, z nicoty. Ve chvíli, kdy je Max unesen, je Budo jediný, kdo ví, jak se to stalo a kdo může pomoci, i když jeho možnosti v reálném světě jsou omezené, neboť jediný, kdo jej vidí a slyší, je Max. Přesto ta možnost existuje - a Budo se musí rozhodnout. Je to však rozhodnutí doslova existenciální. Příběh je nejen docela akčním dobrodružstvím, ale i zamyšlením nad smrtelností - formou přístupnou i starším dětem.
|
|
Lidé Zlína
Doporučeno pro 7. – 9. ročník |
|
Publikace obsahuje medailony osob z kulturního a společenského života Zlína.
|
|
Sidonie
Doporučeno pro 9. ročník |
|
Komiksový portrét Sidonie Nádherné, známé šlechtičny a majitelky Vrchotových Janovic.Baronku Sidonii Nádhernou (1885-1950) si historie pamatuje jako múzu, kterou na zámku Vrchotovy Janovice pravidelně navštěvovali Rainer Maria Rilke a Karl Kraus. Prostřednictvím čtyř kapitol o vztazích k nejdůležitějším mužům jejího života však objevujeme ještě jinou osobnost. Sidonie byla nejen vnímavou a vzdělanou femme fatale, ale také silnou a emancipovanou ženou s bohatým vnitřním světem. Milovala umění, cestování a přírodu, byla jednou z prvních ekoložek i držitelek řidičského průkazu u nás. Ve svých dopisech a denících komentuje dramatické zvraty 20. století i marnou snahu o záchranu rodinného dědictví.
|
|
Milada Horáková
Doporučeno pro 9. ročník |
|
Biografický komiks o slavné československé političce, právničce a odbojářce. Kreslený životopisný příběh ženy, která se díky svým životním a morálním postojům zasazovala o sociální otázky během první republiky, načež se dostala do aktivního sporu s oběma totalitními ideologiemi, nacismem i komunismem. Oba režimy ji též uvěznily a mučily. Komunistický režim pak v rámci vykonstruovaného monstrprocesu přistoupil k justiční vraždě. Komiks je také výpovědí o době a jiných kontextech života Milady Horákové, stejně jako se alespoň stručně věnuje dalším osudům jiných zainteresovaných osob, ať už jejím spolupracovníkům, rodině, politikům či nenávistným nepřátelům.
|
|
Petra Braunová: 3333 km k Jakubovi: podle deníku Mirka Korbela
Pracovní list ke stažení |
|
Před prázdninami Mirek dostane od táty nečekanou a nevšední nabídku - dobrodružnou výpravu přes několik států, končící ve Španělsku. Je to cesta svatého Jakuba s cílem v Santiagu de Compostela. Musí se ovšem ujet 3333 km – na kole! Mirek výzvu přijme. Náročné putování se nakonec pro něho stane zásadním, a to nejen proto, že s otcem nežije od čtyř let, není excelentní cyklista a o pohodlí nemůže být ani řeči. |
Další vhodné tituly - pracovní listy volně ke stažení
Marie Tetourová: Z pohádky do pohádky
Pracovní list k pohádce O veliké řepě ke stažení |
|
Jedenáct klasických pohádek, kde část textu je nahrazena obrázky. Velká písmena umožňují snadnější čtení začínajícím čtenářům. Pohádkový svět, kde se čtení stává zábavou, díky využití kombinace genetické metody čtení a malovaného čtení. Krátké texty pohádek a známé příběhy usnadní dětem zvládnutí základních čtenářských dovedností.
|
|
Božena Němcová: Princ Bajaja a jiné pohádky
Pracovní list k pohádce Princ Bajaja |
|
Výběr klasických pohádek Boženy Němcové s ilustracemi.
|
|
René Goscinny: Nové Mikulášovy patálie – Bezvadný vtip
Pracovní list ke stažení |
|
Závěrečný díl ze třídilné série, která navazuje na oblíbené Mikulášovy patálie. Znovu se setkáme s partou kluků - Viktorínem s píšťalkou, Augustýnem, který by nejraději všem šéfoval, kdyby mu Albín občas nedal pěstí, mazánkem paní učitelky Celestýnem a Kryšpínem, který je taky první, jenže odzadu, ale zato nezkazí žádnou zábavu.
|
|
Hana Doskočilová: Šimsa
Pracovní list ke stažení |
|
První čtení o jednom správném prvňákovi, kterému nic nevadí, ničemu se nediví a hlavně u ničeho nesmí chybět. Šimsa se objevil v 1.A teprve nedávno. Přesto je hned s každým kamarád, vždycky je ochotný pomoci, pořád něco vymýšlí a vůbec mu nevadí, že má jen invalidního dědu, který nemá moc peněz, že nedostává fůru dárků jako Bohoušek, dokonce nepostrádá ani televizi. Zato on sám je velice brzy nepostradatelný pro celé své okolí.
|
Poslední změna: 18.12.2024